نوشته: بن داتنر و رابرت هوگان
ترجمه: دکتر اسماعیل مردانی گیوی
مدیریتاشتباه و برخورد با سرزنش برای موفقیت مدیران امری کلیدی است. اما حدود هفتاد درصد امریکاییها از شخصیتی برخوردارند که اگر اوضاع بر وفق مرادشان نباشد واکنش نامناسب بروز میدهند. برخی افراد دگرتنبیه هستند و همیشه انگشت اتهام آنها به سوی دیگران است. گروهی دیگر تنبیهگریز هستند که وجود مشکل یا مسئله یا نقش خود را در آن انکار میکنند. گروهی هم خودتنبیه هستندو بیش از حد خودشان را مورد سرزنش قرار میدهند و فکر میکنند فاجعهای رخ داده، درحالی که چنین چیزی نبوده است.
خوشبختانه راههایی برای اصلاح چنین واکنشهای غلطی وجود دارند. گام نخست، پرورش خودآگاهی است، آزمونهای شخصیت متعددی میتوانند به شما کمک کنند سبک واکنش خودتان را ارزیابی کنید. سپس با تعمیق آگاهی سیاسی خود دریابید دیگران چه پیامی از شما دریافت میکنند.
آنگاه که عادتهای بد خود را شناسایی کردید، میتوانید واکنشهای منعطفتری از خود نشان دهید. داتنر و هوگان، چندین استراتژی را توضیح میدهند که همه انواع شخصیتهامیتوانند از آنها بهره ببرند. باید از گوشدادن و خوب ارتباط برقرارکردن اطمینان پیدا کنید، موقعیت و افراد درگیر در موقعیت را در نظر گیرید، پیش از اقدام فکر کنید و از اشتباهها درس بگیرید. نویسندگان مقاله با ارائه مثالهای مشروح نشان میدهند چگونه افراد با تیپهای شخصیتی گوناگون به خطاها واکنش نشان میدهند و چگونگی رفتارهای مختلف آنها را توضیح میدهند. آنها این بینش را میدهند تا بتوانید تشخیص دهید روسا، همکاران یا زیردستانتان به کدامیک از این شخصیتها تعلق دارند و راههایی برای تاثیرگذاری روی رفتار آنها ارائه میدهند. طبقهبندی و تاکتیکهایی که نویسندگان مقاله در اختیار شما قرار دادهاند کمک خواهند کرد با ذهنیت بازتر اشتباه را بررسی کرده و به روشی متوازن وسازنده واکنش نشان دهید.