گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان:آیا به‌راستی مدیر ارشد بازاریابی ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند؟

گزيده مديريت 173

ترجمه: علی سینا قدس

آخرین داده‌ها از این نقش چه می‌گویند؟
این یک منازعه قدیمی در تحقیقات دانشگاهی و مطبوعات کسب‌وکار است: آیا برای شرکت‌ها از نظر مالی، داشتن یک مدیر ارشد بازاریابی در تیم مدیران ارشد مفید است؟ برای مثال، یک پژوهش گسترده در سال 2008 به این نتیجه رسید که وجود یک مدیر ارشد بازاریابی نقشی در عملکرد شرکت ندارد؛ در نقطه مقابل آن، تحقیقی در سال 2003 نشان می‌داد این مدیران موجب تسریع رشد فروش می‌شوند. سپس مقاله‌ای در فوربز در سال 2012 ادعا کرد «مدیر ارشد بازاریابی مرده است.» این عدم‌قطعیت در سازمان‌ها هم خود را نشان می‌دهد: دوسوم از مدیران ارشد بازاریابی از جانب هیات‌مدیره یا مدیرعامل تحت فشار هستند که ارزش بازاریابی را نشان دهند.
در پی یک جواب برای همیشه، تیمی تحت هدایت فرانک جرمن، از نوتردام، این پرسش را با نگاهی بازتر از مطالعات پیشین انجام داد. محققان این پژوهش 155 شرکت آمریکایی را در صنایع گوناگون، از سال 2000 تا 2011، با استفاده از گستره‌ای از مدل‌های اقتصادسنجی در تحلیل عملکرد، مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این پژوهش چنین بود: شرکت‌های واجد مدیر ارشد بازاریابی، به‌طور میانگین، پانزده درصد عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های فاقد این جایگاه، دارا هستند.

انصراف از نظر