گروه محصولات

عنوان مقاله: آیا می توانید استراتژی خود را تعریف کنید ؟

گزيده مديريت 84

By David Collis/ Michael G.Rukstad

نوشته: دیوید کولیس و مایکل راکستاد

ترجمه: امیرپویا سیف زاده

آیا قادر هستید استراتژی خود را در 35 کلمه یا کم‌تر بیان کنید؟ اگر می‌توانید، آیا همکارانتان نیز آن را به همان صورت بیان خواهند کرد؟ تعداد معدودی از مدیران می‌توانند باصداقت به این سوالات پاسخ مثبت دهند. نکته این‌جاست که شرکت‌های دارای بیانیه استراتژی شفاف و موجز (بیانیه‌ای که کارکنان نیز می‌توانند به‌سادگی آن را به یک‌دیگر انتقال دهند) اغلب در صنعت خود بسیار برجسته‌اند. در این مقاله، کولیس و راکستاد از مدرسه بازرگانی هاروارد، راهنمایی عملی جهت تدوین یک بیانیه استراتژی موثر ارائه کرده و آن را طی بررسی عمیق شرکت سرمایه‌گذاری ادواردجونز که با موفقیت چنین بیانیه‌ای را تدوین کرده تبیین می‌کنند.

 هر بیانیه استراتژی باید با تعریفی از اهداف شرکت (که استراتژی برای آن طراحی شده) آغاز شود. از آن‌جا که شرکت‌ها کمابیش در فضایی نامحدود فعالیت می‌کنند، تعریف دامنه و حیطه فعالیت شرکت اهمیت زیادی دارد. شاید از همه مهم‌تر این باشد که شرکت مزیت خود را به‌وضوح و روشنی بیان کند: مزیت ابزاری است که شرکت را به هدف استراتژیکش می‌رساند.
 تعریف اهداف، حیطه فعالیت و مزیت، نیازمند چشم‌پوشی از برخی مسائل است. اگر شرکتی به دنبال رشد در اندازه باشد، سودآوری از اولویت خارج می‌شود. اگر به دنبال مشتریان کلان برود، باید لاجرم مشتریان خرد را نادیده گیرد. اگر به دنبال کسب مزیت رقابتی از طریق تولید انبوه باشد، دیگر قادر نخواهد بود دقیقاً خود را با همه نیازهای تک‌تک مشتریانش منطبق سازد.
 قبل از تدوین استراتژی و بیانیه استراتژی باید به‌دقت چشم‌انداز صنعت خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. این امر شامل بخش‌بندی مشتریان و شناسایی راه‌های منحصربه‌فردی است که می‌توانند برای مشتریان هدف شرکت ارزش‌آفرینی کنند. این امر هم‌چنین نیازمند تجزیه‌وتحلیل دقیق رقبا و استراتژی‌هایشان و نیز پیش‌بینی تغییراتی است که ممکن است در استراتژی آن‌ها به‌وجود آید. کلید اصلی، یافتن نقطه جذابی است که در آن قابلیت‌های شرکت و نیازهای مشتریان به‌گونه‌ای هم‌راستا شده‌اند که رقبا قادر به رقابت با شما نیستند.
انصراف از نظر