By Clayton M. Christensen Richard Bohmer, and John Kenegy
نوشته: کلیتون کریستینسن، ریچارد بامر، جان کناگی
ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی
بر كسي پوشيده نيست كه ارائه مراقبت بهداشتي، امري پيچيده و دشوار، پرهزينه و غالباً با نارضايتي عميق مصرف كنندگان توأم است. اما آن چه كه كم تر آشكار است، وجود راهي براي خروج از اين بحران مي باشد. درحال حاضر هم، جايگزين هاي ساده تري براي مراقبت بهداشتي پرهزينه در دسترس است. همه چيز از عينك هاي پنج دلاري كه افراد مي توانند براي اصلاح ديد خود از آن استفاده كنند تا آنژيوپلاستي به جاي جراحي قلب باز. درست همان طوري كه كامپيوترهاي شخصي جايگزين كامپيوترهاي بزرگ شدند و تلفن جانشين متصدي تلگراف شد، نوآوري هاي ويران ساز دست اندركار تغيير چشم انداز مراقبت بهداشتي هستند. پرستاران متخصص، پزشكان عمومي و حتا بيماران مي توانند اقداماتي را با هزينه اي كم تر و در مكان هاي مختلف انجام دهند كه زماني، فقط به وسيله متخصصان پرهزينه، آن هم به طور متمركز و در مكان هاي نه چندان مناسب به انجام مي رسيد. اما نهادهاي جاافتاده اي مثل مؤسسات آموزش پزشكي، شركت هاي بيمه و تأسيسات مراقبت حساب شده، با چنگ و دندان با اين نوآوري ها به ستيز برمي خيزند. به جاي پذيرش تغيير، بر روش هاي قديمي خود، مانند اخراج كاركنان، به تأخير انداختن پرداخت ها، ادغام كردن و افزودن رده هاي كاركنان ستادي، پافشاري مي كنند. اين اقدامات نه تنها ريشه اصلي نارضايتي مشتريان از نظام موجود است، بلكه بذر نابودي خود نظام را نيز مي افشاند. تاريخ نوآوري هاي ويران ساز، بازگوكننده اين نكته است كه نهادهاي موجود جاي خود را به نهادهايي خواهندداد كه مدل هاي كسب و كاري آن ها با بازارها و فن آوري هاي نوين تناسب دارد. قانون گذاران، پزشكان و شركت هاي داروسازي به جاي تلاش براي حفظ نظام هاي موجود بايد جوياشوند كه چگونه مي توانند پيدايش نوآوري هاي ويران ساز بيشتري را ميسرسازند. اگر فرآيند طبيعي نفوذ نوآوري ها امكان پيشروي پيداكند، نتيجه آن، مراقبت بهداشتي با كيفيت بالاتر، هزينه پايين تر و متناسب تر براي هر فرد خواهدبود.