گروه محصولات

عنوان مقاله: آن چه رهبران باید در مورد پیروان بدانند

گزيده مديريت 79

By Barbara Kellerman

نوشته: باربارا كلرمن

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

مطالعات، کارگاه‌های آموزشی و کتاب‌های بی‌شماری به رهبران پرداخته‌اند: رهبران کاریزما، رهبران در حال بازنشستگی و حتی رهبران فریب‌کار. با وجود این، تقریباً هیچ آثار مكتوبی در مورد پیروان وجود ندارد و آن مقدار اندکی هم که پیدا می‌شود معمولاً زیردستان را یا گروهی بی‌شکل و درهم‌ریخته تصویر می‌کنند یا رفتار آن‌ها را در بافت توسعه رهبری توضیح می‌دهند. بعضی نوشته‌ها حتی موفق نمی‌شوند که به‌اندازه کافی بین انواع مختلف پیروان تمایز قایل شوند: به‌سختی این حقیقت را ثبت می‌کنند که پیروان بی‌تفاوت با افرادی که عمیقاً به گروه و سازمان خود دل‌بستگی دارند و آگاهانه و فعالانه در کارها مشارکت می‌کنند، زمین تا آسمان تفاوت دارند. به‌گفته کلرمن، استاد مدرسه مدیریت دولتی کندی در دانشگاه‌ هاروارد، این تمایز‌ها اثرات مهمی ‌بر شیوه رهبری رهبران و روش مدیریت مدیران دارد. به‌علاوه، پیروان امروزی تحت‌نفوذ مجموعه‌ای از تغییرات فرهنگی و فناورانه هستند که بر خواست و طرز نگاه و ایجاد ارتباط آن‌ها با رهبران ظاهری خود اثر گذاشته است.

در این مقاله، کلرمن به کشف پویایی تكاملی بین رهبران و زیردستان می‌پردازد و گونه‌شناسی را پیشنهاد می‌کند که مدیران می‌توانند با استفاده از آن به تفاوت بین پیروانشان پی ببرند و درک کنند. نویسنده مقاله با استفاده از سطح مشارکت رهبر یا گروه به عنوان عاملی تعیین‌کننده، پیروان را به پنج گونه تقسیم می‌کند: گوشه‌گیرها که کاملاً بی‌تفاوت هستند و با مسامحه خود منفعلانه از وضع موجود پشتیبانی می‌کنند. تماشاچیان افرادی راحت‌طلب هستند و به فکر منافع شخصی خود. مشارکت‌جویان آن قدر برای سازمان دغدغه‌خاطر دارند که بخشی از وقت و پول خود را سرمایه‌گذاری کنند تا بر بهبود وضع آن تاثیر گذارند. فعالان خیلی دل‌مشغول سازمان هستند، روی افراد و فرایند کار سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند و مشتاق هستند پشتیبانی یا مخالفت خود را نشان دهند. سرسخت‌ها هم آن قدر دل‌مشغولیشان زیاد است که حاضرند با کشتی غرق شوند یا ناخدا را از عرشه به‌زیر افکنند.
انصراف از نظر