گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: آموزه هایی از گذشته برای خدمات مالی

گزيده مديريت 91

By Matthew Sebag- Montefiore/ Nuno Monteiro

نوشته: متیو سباگ مونته فیوره

ترجمه: سلیم ملااحمد نالوس

بحران‌های پی‌درپی در بازار خدمات مالی نشان می‌دهد حتی موسسات بزرگ نیز در زمان‌های سخت می‌توانند به‌شدت آسیب‌پذیر باشند. اما هرچند ورشکستگی‌های سال 2008 از لحاظ بزرگی در تاریخ بی‌سابقه بوده‌اند، ولی رکود به‌تناوب در صنایع مختلف رخ می‌دهد و تجزیه‌وتحلیل‌ اثرات رکود می‌تواند برای برنامه‌ریزی آتی شرکت‌ها آموزنده باشد.

 با استفاده از داده‌هایی که توسط نایل فرگوسن از مدرسه بازرگانی هاروارد جمع‌آوری شده، مطالعه‌ای را در مورد هفت دوره رکود در 28 سال گذشته ترتیب دادیم. این رکودها بر ششصد شرکت آمریکایی و اروپایی شامل بانک‌ها، مدیریت دارایی، تامین‌مالی مصرف‌کنندگان، بیمه، سرمایه‌گذاری و تامین مالی تخصصی تاثیر گذاشته‌اند. مهم‌ترین نتیجه‌ای که گرفتیم این بود: اقدامات فی‌البداهه بعد از شروع بحران کافی نیستند. شرکت‌ها می‌توانند (و باید) در دوران رونق اقداماتی انجام دهند تا از خود و سهام‌دارانشان در مقابل ضرر‌های فاجعه‌بار محافظت کنند.
 به‌ویژه، با بررسی روندهای آماری نسبت‌های قیمت به درآمد در طول این هفت دوره رکود، دریافتیم موسساتی که تعداد زیادی سهام‌دار عادی دارند، نسبت به موسساتی که متعلق به چند سهام‌دار عمده هستند، بهتر توانسته‌اند خود را بازیابی کنند. سرمایه‌گذاران استراتژیک اغلب سهام خود را خریدوفروش نمی‌کنند. به همین دلیل، دارایی‌های با سطح بالاتر «گردش آزاد» (نسبتی از سهام سهام‌داران عادی که در بازار خریدوفروش می‌شود) قابلیت نقدشدن بیش‌تری دارند و در مقابل نوسانات کوتاه‌مدت قیمت مقاومت کم‌تری نشان می‌دهند. با خبرهای بد، سهام آن‌ها به‌سرعت سقوط می‌کند و خبرهای خوب نیز با همان سرعت قیمت سهام آن‌ها را بالا می‌برد.
 برای مثال، دریافتیم موسساتی که درصد سهام‌داران عادی آن‌ها قبل از آغاز دوران رکود در سال 2000، بالاتر از متوسط بود، تا سال 2003 توانسته بودند 105درصد از نسبت قیمت به درآمد سهام خود را بازیابی کنند. در حالی که موسساتی که درصد سهام‌داران عادی آن‌ها کم‌تر بود، توانسته بودند فقط 96 درصد از آن را بازیابی کنند. درسی که می‌توان آموخت: تیم مدیریت باید استقلال خود را حفظ کند و در مقابل فروش سهام خود به سهام‌داران استراتژیک مقاومت کند. در غیر این صورت، انعطاف‌پذیری لازم را برای بازیابی قیمت سهام در آینده نخواهد داشت.
حفاظت از «گردش آزاد» شرکت تنها اقدامی نیست که موسسات خدمات مالی می‌توانند برای بازیابی پس از رکود صورت دهند. محققان ما، راهکارهای دیگری هم ارائه کرده‌اند که برخی قبل از رکود و بعضی بعد از رکود کاربرد دارند.
انصراف از نظر