گروه محصولات

عنوان مقاله: آموزه‌های رهبری از کسب‌وکارهای خانوادگی موفق

گزيده مديريت 167

By Claudio Fernadez-Araoz/ Sonny Iqbal/ and Jorg Ritter 

نوشته: کلودیو فرناندز آرائوز و سونی اقبال و یورگ ریتر

ترجمه: علی‌ سینا قدس

در کسب‌وکارهای خانوادگی که ما مورد بررسی قرار دادیم، به‌نظر می‌رسد ارزش‌ها به‌طور جدی محک می‌خورند.

طبق گزارش موسسه کسب‌وکارهای خانوادگی، تنها سی درصد از این سازمان‌ها تا نسل دوم خود دوام می‌آورند، دوازده درصد خود را به نسل سوم رسانده و سه درصد در نسل چهارم یا پس از آن نیز به فعالیت مشغول هستند. آن کسب‌وکارهایی که ادامه می‌یابند، اغلب شاهد آن هستند که به‌علت جانشینی مدیریت‌نشده مدیرعامل، ارزششان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

نویسندگان که همگی در شرکت جهانی تحقیقات اجرایی اگون‌زندر همکار هستند، با شراکت «شبکه بین‌المللی کسب‌وکار خانوادگی»، پنجاه شرکت برتر خانوادگی را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. این محققین از طریق مصاحبه با مدیران عضو یا غیرعضو خانواده به این یافته رسیدند که موفق‌ترین این شرکت‌ها چهار کار را به‌خوبی انجام می‌دهند: 1) فعالیت‌های حاکمیتی شرکت را به‌خوبی بنیان می‌نهند، ‌طوری که خانواده از کسب‌وکار جدا شده و نظارت از جانب یک هیات‌مدیره‌ حرفه‌ای صورت می‌گیرد. 2) مراقب هستند چیزی که آن‌ها را خاص ساخته از دست ندهند: چیزی که این نویسندگان آن را «جاذبه خانواده» می‌نامند. 3) رهبران آینده را در راستای ارزش‌های شرکت، در کنار شایستگی‌ها، ارزیابی می‌کنند. 4) در زمان بررسی نامزدها برای بالاترین جایگاه سازمان، از یک فرایند گزینش ضابطه‌مند پیروی می‌کنند و توجه دارند که حمایت آشکار را در طول فرایند جاافتادن وی به‌عمل آورند.

انصراف از نظر