گروه محصولات

عنوان مقاله: آفریقا: آتشگاهی برای خلاقیت

گزيده مديريت 207

By Acha Leke and Saf Yeboah-Amankwah
نوشته: آچا لِک و ساف یهبوآه-آمانکواه
ترجمه: اشکان فلاحتکار
چند شرکت در آفریقا سالانه یک‌میلیارد دلار یا بیش‌تر درآمد دارند؟ بیش‌تر مدیران جهانی فکر میکنند این عدد کم‌تر از صد و پاسخ بسیاری هم «صفر» است. اما واقعیت چیست؟ چهارصد شرکت اینچنینی وجود دارد و آن‌ها به‌طور متوسط از شرکتهای بینالمللی مشابه خود رشد سریع‌تری دارند و سودآورتر هم هستند. یک اثر جانبی غیرقابل‌انتظار برای این جهش رشد وجود دارد: آفریقا به یک آزمایشگاه مهم برای نوآوری‌های جهانی تبدیل شده است. اگر بتوانید چیزی پیشنهاد کنید که به‌اندازه کافی ‌به‌صرفه و قوی باشد که در آفریقا موفق شود، بخت آن وجود دارد که در سایر نقاط دنیا نیز قابلیت رقابت داشته باشد.
نویسندگان مقاله یک طبقه‌بندی از شش گونه نوآوری ارائه کرده‌اند: اقدام برای تامین پوشش کامل خدمات مالی، مشارکت در توسعه زیر‌ساخت‌ها؛ رویکردهای هوشمندانه به صنعتی‌سازی؛ کالاهای مصرفی که هدف‌گذاری آن‌ها قشر پایین بازار هستند؛ ساختن قابلیت با تمرکز بر آینده، از اردوهای آماده‌سازی برای تصدی مشاغل تا دانشگاه‌هایی با کلاس جهانی. فناوری ریسمانی طلایی است که این‌ها را به‌هم وصل کرده است: آفریقا تبدیل به آزمایشگاهی برای ابداعات مبتنی بر دیجیتال شده که می‌توانند موانع جاافتاده را کنار بزنند و رشدی تصاعدی داشته باشند.

انصراف از نظر