سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش

آدم موفق جاي مناسب خود را پيدا مي كند، ولي مدير موفق براي ديگران جاي مناسب مي يابد..(جان ماكسول)

انتشارات سازمان مديريت فرا
  صفحه اصلي سازمان مديريت فرا
  درباره مديريت فرا و نشر فرا
  كانون نشر و مديريت فرا
  اخبار نشر و مديريت فرا
  ارتباط با سازمان مديريت و نشر فرا
  شرايط و مقررات سايت / انتقادات و پيشنهادات
  فرم عضويت در سايت فرا
  فرم اشتراك آنلاين ماهنامه گزيده مديريت
  درگاه پرداخت اينترنتي آنلاين سازمان فرا
  خلاصه كتابهاي انتشارات مديريت فرا
  روزنامه های امروز

جستجو در سايت فرا :
چنانچه در عبارت مورد جستجو حرف ی وجود دارد از ی فارسی و ِي عربی استفاده نمایید.
جستجوي پيشرفته:


پذيرش اعضا

شناسه

 
 

رمز عبور

 
 
ذخيره شود
 

 
 

  عنوان مقاله : بازی مالی: حباب شرکت دریای جنوب

Article Title: Game of Finance: The South Sea Bubble
Author:
تعداد صفحات:

  خلاصه مقاله
بازی مالی: حباب شرکت دریای جنوب

Game of Finance: The South Sea Bubble

ترجمه پوریا بهزادپور[1]

در تاریخ فجایع اقتصادی، حباب دریای جنوب در سال 1720 یک استثناست و در آن، دولت بریتانیا، شرکت دریای‌جنوب و سفته‌بازان زیادی درگیر شدند.

این حباب به‌عنوان اولین رسوایی مالی در افکار عمومی شناخته شده است. بنیانگذار شرکت، رابرت‌ هارلی، عضو حزب محافظه‌کار و سخنوری زیرکی بود که با کمک افرادی مانند جاناتان سویفت و دانیل دفرو، بی‌وقفه برای شرکت خود تبلیغات می‌کرد. اما یک قرن بعد، چارلز مک‌کی، روزنامه‌نگار، در مقاله‌ای سرمایه‌گذاران عادی و سفته‌بازان را نیز در شکل‌گیری این حباب مقصر دانست، چرا که آن‌ها «دیگر به سودهای تدریجی و اندک، ولی مطمئن راضی نبودند.»

بدون شک، طمع و حقه‌بازی در چنین مقیاسی باعث شکل‌گیری چنین فریبی شد. کارت‌های بازی که در این‌جا نشان داده‌ شده‌اند و عرضه آن‌ها به سال 1721 بازمی‌گردد، شخصیت‌های گوناگونی را نشان می‌دهند که در این تب سفته‌بازی گرفتار شده بودند.

 

کارت‌های بازی مجموعه کارت‌ها، سفته‌بازها و سرمایه‌گذاران معمولی را ریسک‌پذیر در یک دسته‌بندی قرار می‌دهد: «مردان شهرت‌طلبی» که به‌جای روبه‌روشدن با رسوایی، از انگلستان گریختند و زنانی که به‌سرعت سهام خود را با قیمت خیلی پایین فروختند. آن‌ها نادان‌هایی مبتلا به «طاعون دریای جنوب» هستند.

 


1. پوریا بهزادپور، دارای مدرک ام.بی.ای بازاریابی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدیر بازاریابی کانون آگهی و تبلیغات نوآفرین است.





تمام حقوق مادي و معنوي مطالب اين سايت براي «سازمان مديريت فرا» محفوظ است
Powered By Azadi Network